current language

ro

Educația pentru voluntariat

2022-04-07

scris deCoaliția pentru Voluntariat

Voluntariatul, un element cheie în orice comunitate

Importanța voluntariatului e recunoscută la nivel internațional. Națiunile Unite au emis în 1990 Declarația Universală cu privire la voluntariat, declarație prin care arată că „Noi, oamenii, avem puterea de a schimba lumea” și că „Toate persoanele din lume trebuie să aibă dreptul de a-şi oferi în mod liber timpul, talentul şi energia în beneficiul altora sau al comunităţii lor prin acţiuni individuale sau colective, şi fără a aştepta recompense financiare”. 

 

Dacă toate persoanele din lume trebuie să aibă acest drept, atunci de ce avem o vârstă minimă legală pentru voluntariat?

Vârsta minimă pentru a deveni voluntar este o reglementare care se găsește în multe state europene. Argumentele principale țin de dezvoltarea fizică, cognitivă și comportamentală a celor mici.

Limita de vârstă este stabilită, cu alte cuvinte, pentru a proteja copiii de o serie de riscuri. Asta nu înseamnă că vârsta de 15 ani (cu acordul reprezentantului legal) sau 16 ani (în nume propriu) trebuie să fie vârsta la care avem prima întâlnire cu voluntariatul.

 

Când începe educația pentru voluntariat?

Cu cât mai repede, cu atât mai bine! Valorile și principiile pe care se bazează voluntariatul sunt valabile la orice vârstă. Generozitate, toleranță, incluziune, grijă pentru natură și pentru cei din jur, responsabilitatea pentru propriile acțiuni, spiritul de inițiativă civică se pot dezvolta foarte frumos atât acasă, în familie, cât și prin sistemul de educație sau activități extra-curriculare, în cadrul unui ONG. 

Practicȃnd alături de părinții și profesorii lor primele activități de învățare prin voluntariat, copiii vor realiza tranziţia de la şcoală la o viaţă socială activă și implicată. 

Stabilind o limită de vârstă, legea nu interzice implicarea minorilor sub 15 ani în acțiuni de ecologizare, de reamenajare, campanii de informare sau strângere de fonduri. De fapt nu interzice implicarea în niciun tip de acțiune prin care copiii ar putea să se dezvolte și care nu le împiedică o dezvoltare sănătoasă.

 

Și atunci, care sunt diferențele dintre o activitate de voluntariat și una de educație pentru voluntariat?

Obiectivul

Activitatea de voluntariat are în general ca obiectiv principal atingerea unor rezultate concrete, cum ar fi realizarea a 100 de pachete de alimente, plantarea și îngrijirea unei grădini comunitare, ecologizarea unui parc, inventarierea cărților din bibliotecă, etc.

La o activitate de educație pentru voluntariat, putem avea obiectivele de mai sus, însă principalul obiectiv este unul de învățare. 

Poate fi să aflăm mai multe despre persoanele vulnerabile care trăiesc în societatea noastră, despre modul în care se plantează și întreține o grădină, dar dincolo de acestea, și mai important este să aflăm despre rolul nostru în comunitate, cum putem contribui - cum lucrăm împreună cu alții, cum putem produce schimbările de care este nevoie.

 

Activitatea propriu-zisă

În funcție de vârstele tinerilor, activitatea în sine ar putea să arate fix la fel sau sa fie puțin diferită. Cei mai tineri ar putea avea nevoie de mai multă supervizare și suport pentru a-și îndeplini sarcinile. În cadrul unor activități poate fi recomandat chiar să încercăm să implicăm câte un adult pentru fiecare copil. 

 

Învățarea

Știm deja că putem învăța din fiecare experiență prin care trecem și în mod special, că putem învăța foarte multe din voluntariat. 

Noi recomandăm câte un moment de reflecție sau debriefing după fiecare activitate, însă acesta nu este absolut esențial dacă nu ne propunem să și învățăm ceva concret dintr-o experiență. 

La finalul unei activități de educație pentru voluntariat, însă, acest moment nu mai poate lipsi. O simplă discuție despre activitatea realizată, efectele ei asupra noastră și a celorlalți și concluziile la care am ajuns, ne poate ajuta să extragem niște idei foarte valoroase pentru viitor și să ne asigurăm că am reușit într-adevăr să învățăm câte ceva despre voluntariat. 

 

Responsabilitatea

În cadrul activității de voluntariat, prin contract, voluntarul își asumă răspunderea de a acționa conform instrucțiunilor și folosind măsurile de protecție care îi sunt puse la dispoziție, dar în cadrul unei activități de învățare, în care sunt implicați copii de vârste foarte fragede, organizatorii sunt cei care au responsabilitatea ca toate lucrurile să meargă bine. 

 

Rolul

În funcție de activitate, variază și rolul tinerilor, între participant și voluntar. Chiar dacă activitatea efectivă pe care o vor realiza este similară sau chiar identică, răspunderea asumată va fi întotdeauna mai mare pentru voluntar, decât pentru un participant la o activitate de învățare.

 

Organizatorul

Chiar dacă activitățile de învățare se găsesc cel mai mult în grădinițe și școli, iar acțiunile de voluntariat sunt mai populare în cadrul ONG-urilor, nimic nu ne împiedică să mai schimbăm rolurile de organizare. 

Școlile pot să implice voluntari în activități - atât timp cât aceștia au 15 ani și acordul părinților sau au împlinit deja 16 ani. Și în același timp, ONG-urile pot organiza cluburi, proiecte sau activități de educație pentru voluntariat, cum o fac, de exemplu, Cercetașii. 

distribuie articolul

proiect derulat de:

partner logo
partner logo
partner logo
partner logo
partner logo
logo volunteering

Sursa ta de informații despre voluntariat în România.

Powered by  

logo linnify

contactează-ne

  • coalitia@voluntariat.ro