Resurse
despre voluntariat
Reteaua Nationala a
Centrelor de Voluntariat
Saptamana
Nationala a Voluntariatului
Anul European al
Voluntariatului 2011
Index Reteaua Nationala a Centrelor de Voluntariat Saptamana Nationala a Voluntariatului Campania Nationala ''E timpul sa fim altfel''
Ce este voluntariatul?| Legislatie voluntariat| Centre de voluntariat| Voluntariatul in lume

Voluntariatul sprijinit de angajator / Voluntariatul corporatist

De ce sa se implice companiile in programe de voluntariat corporatist

Modele de programe de voluntariat sprijinit de angajator

Resurse pentru dezvoltarea programelor de voluntariat sprijinit de angajator

*

Voluntariatul sprijinit de angajator / Voluntariatul corporatist

Voluntariatul sprijinit de angajator (din engl. Employer supported volunteerism / corporate volunteerism/ workplace volunteerism / employee volunteerism) reprezinta orice efort al firmei/ companiei (sau a oricarui alt angajator: institutie publica sau organizatie non profit) de a isi incuraja angajatii si/sau fostii angajati (acum pensionari) sa se implice in activitati de voluntariat in comunitate si de a-i sprijini in eforturile lor de implicare in solutionarea problemelor comunitatii.

Voluntariatul sprijinit de angajator (VSA) este important pentru ca le da companiilor (tuturor angajatorilor in general) posibilitatea de a-si demonstra devotamentul fata de comunitate in care isi desfasoara activitatea, si implicit, fata de clientii lor, membri ai comunitatii. Acest lucru, cunoscut sub denumirea de 'responsabilitate sociala a companiilor' (corporate social responsibility), reprezinta o tendinta din ce in ce mai puternica in randul companiilor de succes. De fapt, multe dintre cele mai de succes companii, nu mai considera ca responsabilitatea sociala este o chestiune de 'optiune' ci ca un imperativ, o parte integranta a culturii si imaginii lor.

Initiativele de succes din domeniul voluntariatului sprijinit de angajator au trei caracteristici principale:

  • Isi propun sa rezolve o problema reala a comunitatii.
  • Reflecta interesele si abilitatile angajatilor.
  • Contribuie la realizarea obiectivelor firmei/companiei.


Si in Romania responsabilitatea sociala incepe sa devina o tendinta in continua crestere si este recunoscuta ca o prioritate atat de catre companiile care dau 'tonul', cat si de catre autoritatile guvernamentale. Acest concept include, printre altele, pe langa voluntariatul sprijinit de angajatoare:

  • modul etic de raportare la proprii angajati, actionari si clienti
  • respectul fata de mediu
  • sponsorizari si donatii (atat in bani cat si in natura)

Parteneri in proiectele VSA sunt:

  • Companii mici si mari sau institutii
  • Angajati
  • Organizatiile si institutiile non profit / fara scop lucrativ (asociatii, fundatii, organizatii, scoli, spitale, gradinitie, muzee, case de cultura, etc.) si 
  • Organizatii intermediare (de ex. centre de voluntariat)
 

Colaborarea companiilor interesate de VSA cu organizatiile neguvernamentale sau institutiile publice din comunitate este esentiala pentru succesul programelor de Voluntariat sprijinit de angajator. Aceasta pentru ca:

a. Firmele - care doresc sa se implice nu au, de cele mai multe ori, o perspectiva de ansamblu asupra nevoilor din comunitate si deci nu pot alege problema cea mai stringenta sau cea mai potrivita cu interesele lor; nu au - de cele mai multe ori - cunostinte despre alti actori care ofera servicii in domeniul dorit (si deci exista posibilitatea de a dubla activitatea cuiva, si, deci, de a nu avea impactul scontat) ; nu au - de cele mai multe ori - timpul necesar pentru a se ocupa de pregatirea pentru implicarea angajatilor; nu au - de cele mai multe ori - expertiza in domeniul in care isi doresc sa se implice si au nevoie de supervizarea atenta a personalului organizatiilor non profit active in domeniu.

b. Organizatiile - se confrunta frecvent cu o lipsa de resurse, atat financiare si materiale cat si in termeni de resurse umane specializate sau nu. Iar firmele dispun - cel mai frecvent - de resurse umane excelente. Angajatii firmelor pot aduce perspective noi, inovatoare in abordarea problemelor cu care se confrunta organizatiilor si beneficiarii acestora. Si in plus, angajatii pot fi mult mai convingatori in relatia cu conducerea firmei daca se discuta obtinerea unei sponsorizari pentru organizatie!

De ce sa se implice companiile in programe de voluntariat corporatist

Voluntariatul sprijinit de angajator prezinta avantaje atat pentru companie, angajatori cat si pentru comunitate. Mai mult, prezinta avantaje, in ceea ce priveste companiile, atat pentru cele mari, cu o cifra de afaceri care le permite sa se implice in comunitate, cat si pentru cele mici care incearca inca sa amortizeze o investitie sau care pur si simplu abia raspunde nevoilor proprietarilor.

Pentru dumneavoastra, firmele mari, cu traditie, care va implicati deja in comunitate prin sponsorizari si donatii, VSA reprezinta o modalitate de a creste impactul contributiei pe care o aduceti comunitatii prin donatii si sponsorizari; atunci cand suma sau produsele donate sunt dublate de prezenta unor angajati care se implica voluntar in organizatia beneficiar, vizibilitatea, dar si impactul, contributiei este mai mare.

Iar pentru dumneavoastra, firmele mici si mijlocii , la inceput de drum, care va confruntati cu dificultati in a aloca sume sau produse pentru sponsorizari, implicarea prin intermediul angajatilor (poate specialisti intr-un anumit domeniu, poate doar oameni simpli, bine-intentionati si cu dorinta de a fi de folos) reprezinta o modalitate ieftina / eficienta de a va demonstra responsabilitatea sociala si de a va spori vizibilitatea. Iar a fi un pas inaintea concurentei, este intotdeauna util!

Avantaje specifice pentru firme:

  • creste vizibilitatea companiei in comunitate
  • se consolideaza echipa (team building)
  • creste atasamentul angajatilor fata de companie (scade migratia angajatilor spre concurenta)
  • creste atractivitatea companiei pentru potentiali noi angajati de calitate
  • dispar tensiunile/ barierele impuse de ierarhie dintre conducere si angajati
  • creste randamentul angajatilor

Avantaje specifice pentru organizatia/institutia gazda:

  • isi asigura sprijinul unor voluntari specializati (ex. Relatii publice, finante, marketing, IT etc)
  • pot sa aiba acces la logistica firmei implicate
  • creste vizibilitatea organizatiei / institutiei in comunitate
  • pot stabili relatii pe termen lung cu companii, care sa conduca la investirea de fonduri in organizatie

Avantaje specifice pentru comunitate:

  • sunt rezolvate probleme concrete
  • se dezvolta spiritul de comunitate
  • succesul unei firme va genera initiative similare din partea altor firme (cu o floare chiar poate incepe primavara.)

Avantaje specifice pentru angajati:

  • isi dezvolta abilitati personale (abilitatea de a isi gestiona eficient timpul, de a comunica eficient si de a face prezentari eficiente etc.)
  • au posibilitatea de a face ceva ce si-au dorit dintotdeauna dar nu au posibilitatea sa desfasoare activitatea respectiva in viata de zi cu zi
  • au posibilitatea de a isi largi orizonturile prin interactiunea cu persoane din domenii diferite sau din departamente diferite din cadrul firmei/ companiei / institutiei
  • au posibilitatea de a se dezvolta implicandu-se intr-un domeniu complet nou (strain atat de mediul profesional cat si personal)
  • au posibilitatea de a isi aduce contributia la o cauza la care tin

Modele de programe de voluntariat sprijinit de angajator

Portalul www.responsabilitatesociala.ro va ofera o serie de modele de programe de responsbailitate sociala corporatista, intre care s programe de voluntariat sprijinit de angajator/corporatist.

Resurse pentru dezvoltarea programelor de voluntariat sprijinit de angajator

Linkuri utile:

CSR Europe: http://www.csreurope.org/

Business in the Community: http://www.bitc.org.uk

CSR Wire: http://csrwire.com/

Publicatii online:

Beneficiile si provocarile voluntariatului corporatist (en)
http://www.volunteer.ca/volunteer/pdf/ESVEnglish.pdf

Volunteering in the workplace: how to promote employee volunteerism
http://www.nald.ca/fulltext/heritage/
ComPartnE/pdfdocs/WrkplvoE.PDF

Corporate volunteering training kit - for NGOs
http://www.volunteeringaustralia.org/html/s02_article/
article_view.asp ?id=3019&nav_cat_id=-1&nav_top_id=-1

Employee volunteering: a guide for companies
http://www.volunteeringaustralia.org/html/s02_article/
article_view.asp ?id=2989&nav_cat_id=-1&nav_top_id=-1

Bénévolat de compétences, une nouvelle forme de mécénat
http://www.volonteer.fr/pdf/ETUDES.pdf

http://www.bcccc.net/index.cfm?
fuseaction=document.filterdocumentList &type=Tool-Volunteer
%20Sample%20Policies%20and%20Statements

Nota: Pro Vobis nu raspunde pentru eventualele modificari ale locatiei si/sau continutului documentelor postate la adresele de mai sus.

Publicatii disponibile in biblioteca Pro Vobis (selectie):

Employee volunteering: the guide. Liza Remrayka, National Centre for Volunteering, UK. 95 pag

Making Money while Making a Difference - how to profit with a non profit partner. Richard Steckel, Ph.D., Robin Simons, Jeffrey Simmons, Norman Tanen. 250 pag

Programe speciale pentru compania dvs.

Pro Vobis - Centrul National de Voluntariat va ofera servicii specializate pentru identificarea intereselor angajatilor si designul si managementul programelor de voluntariat sprijinit de angajator bazate pe interesele angajatilor, nevoile, valorile si politicile de implicare sociala ale companiei. Contactati-ne la voluntar (at) provobis.ro.


Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat
Voluntariat


Copyright © 2011 Pro Vobis - Toate drepturile rezervate
link to free website hit counter web page